Kerékpáros közlekedésbiztonság Hollandiában
Hollandiában a kerékpározás akkora népszerűségnek örvend, hogy a bringások alig férnek el a kerékpárutakon és a bringasávokban, és ezzel a szakértők szerint lassan már a közlekedés biztonságát is veszélyeztetik.
„Néha annyi kerékpáros torlódik össze a közlekedési lámpáknál, hogy nem is tudnak mindannyian átmenni egy zöldön. Saját sikerünk áldozataivá váltunk.” – nyilatkozta a napokban a témával kapcsolatban a Holland Kerékpáros Szövetség elnöke. A Holland Turizmus Szövetség képviselője hozzátette: „Ahogy nő a kerékpáros infrastruktúrát használók száma, úgy csökken annak biztonsága.”
A Bikeradar.com portál a hírre reagálva végzett egy kis összehasonlítást a holland és brit kerékpáros közlekedés adatait illetően. Hollandiában a közlekedés közben elhalálozott kerékpárosok száma az elmúlt években viszonylag állandó volt (2004: 180 / 2005: 181 / 2006: 216 / 2007: 189 / 2008: 181 / 2009: 185), míg a briteknél ez szám fokozatosan csökken (2004: 134 / 2005: 148 / 2006: 146 / 2007: 136 / 2008: 115 / 2009: 104), igaz, ha a megsérült kerékpárosokat is belevesszük a statisztikába, akkor ennek a tágabb csoportnak az adatai enyhe növekedést mutatnak.
Persze a fenti számok megfelelő értelmezéséhez azt is figyelembe kell venni, hogy a hollandok kb. háromszor annyi kilométert tekernek összesen évente, mint a britek, pedig népesség számban kb. 1:4-hez az arány a britek javára. Egy átlag holland nagyjából 800 km-t tekert egy évben, egy átlag brit kevesebb, mint 100-at.
Ha a kilométerre vetített baleseti statisztikákat nézzük, akkor a hollandok igazából nem állnak rosszul, hiszen náluk minden 100 millió letekert kilométerre 8 haláleset jut, a briteknél viszont ez a szám 25. Általában azt mutatják a statisztikák, hogy a legtöbb egy főre jutott bringakilométerrel rendelkező országokban (Dánia, Svédország, Hollandia) a legalacsonyabb az egy kilométerre vetített halálesetek száma.
A holland közutak biztonságát vizsgáló kutatóintézet szerint a kerékpáros baleseteknek csupán 20 százalékában szerepelnek gépjárművek, a 80 százalékukban nem. Hollandiában évente kb. 50 halálos kerékpáros balesetet nem gépjárművel történő ütközés okoz.
Forrás: www.bikeradar.com
Hasonló cikkek
Rekordot döntött a kerékpáros balesetek száma Olaszországban
A kerékpárbalesetek egyharmada fejsérüléssel jár
Újra nyeregben a sérült brit paralimpikon
5 hozzászólás
En jartam Hollandiaban tobb helyen is, a csucs az Amsterdam es Rotterdam.
Amsterdamban pl. kesz eletveszely gyalogosnak lenni. A kerekparos az ur, es barhol mennek, barmennyi idos legyen, megy, mint a meszes.
Tegyuk hozza, a 2x2m-es kerekparut utankent a foutakon azert nagy biztonsagot ad nekik.
Minden nap szerencsem van Hollandiahoz.... Ha bringazok, akkor az utra kuldenem a hulye robogosokat, akik a kavedaralojukkal odabudositenek, es anyaznak, ha full gazt adnak, es en meg rajuk ragadok egy versenygeppel. Ilyenkor azon imadkozom, hogy ne fekezzenek be az orrom elott. A bringauthoz tul gyorsak. Ha autoban ulok, akkor a bringautra kuldenem a kavedaralot, mert oda meg tul lassu, es veszelyes. A varosban mar nem nagyon probalok meg edzeni, a varoson kivul meg ha jo ido van egy szep nyari napon, akkor meg idegbajt kapnak azok, akik nem 30 as atlagot akarnak tekerni, hanem csak a szorakozas kedveert szertnenek egy jot bringazni. Persze soha nem jo.
Azert annyira nem rossz a helyzet, csak alkalmazkodni kell a korulmenyekhez. Egy lightosabb monti kenyelmes tud lenni a mindennapos kozlekedesben, de tartom magamat a gondolatomhoz, hogy sikloernyozni biztonsagosabb, mint a foldon kerekparozni, akarhol is legyen az :)
És az itthoni kerékpáros közlekedésbiztonságról:
http://www.origo.hu/auto/20101214-szigorubb-rendori-ellenorzesre-szamithatnak-a-kerekparosok-2011tol.html
Még több címke
Ironman edzésterv kezdőknek: 9-20. hét 1
Első 5 kilométerem 498
Első 5 kilométerem 498
Első 5 kilométerem 498
Egy átlag brit kerékpáros kevesebbet teker mint 100km/év? Ez elég gyér gyerekek.
Én egy héten letekerek ennyit:)