Kerékpár: Januártól módosul a KRESZ
Hosszas vita után szerdán fogadta el a kormány a KRESZ módosítását. A közúti közlekedés szabályai több mint 60 ponton változnak január 1-jétől. A módosítások a kerékpárosokat is érintik.
Január 1-jétől a forgalommal szemben is behajthatnak a kerékpárosok az egyirányú utcákba. Ennek a bevezetésére a hivatalos indoklás szerint azért adódott lehetőség, mert a városokban általában helyhiány, illetve az áteresztőképesség csökkentése miatt jelöltek ki egyirányú utcákat, ezen elveket pedig a bringások beengedése nem sérti.
A minisztérium közleménye azonban hangsúlyozza: a kerékpárosok behajtását csak ott engedi majd januártól a KRESZ, ahol azt tábla is jelzi, illetve az ilyen helyzetekben a jobbra húzódási kötelezettség minden esetben megmarad. A hírek szerint, ha ezen újítás komoly balesetveszélyt eredményez, akkor vissza is vonhatják azt.
A másik jelentős változtatás értelmében január 1-jétől nem kell kerékpárral szorosan az úttest szélén közlekedni. Ez egy felemás módosítás, hiszen a bringások jobbra tartási kötelezettségét megszünteti, ugyanakkor az általános jobbra tartási kötelezettséget megerősíti. A hivatalos indoklás szerint azért került egy ilyen köztes megoldás elfogadásra, mert minden esetben figyelembe kell venni, hogy komoly „menetdinamikai különbség" van a gépjárművek és a kerékpárosok között, így veszélyes lenne őket beengedni a forgalomba.
Némileg váratlan húzása a megújuló KRESZ-nek, hogy egyes esetekben, a főútvonalak mellett, kötelező lesz a kerékpárutak használata, míg máskor nem. „Ha az út mellett, annak vonalvezetését követve kerékpárutat vagy gyalog- és kerékpárutat jelöltek ki a kétkerekű kerékpároknak, a kerékpárúton vagy a gyalog-és kerékpárúton kell közlekedni. Ha a lakott területen a nem főútvonalként megjelölt út mellett annak vonalvezetését követve kerékpárutat vagy gyalog- és kerékpárutat jelöltek ki és az úton kerékpárnyomot is kijelöltek - ha a közúti jelzésekből más nem következik - a kétkerekű kerékpárok az úttesten is közlekedhetnek" - olvasható a közúti közlekedési szabályzat ide vonatkozó pontja.
Az átalakított KRESZ lehetőséget biztosít, hogy egyes közlekedési lámpáknál a pirosnál várakozó kocsik előtt előremehetnek a bringások, és a zöld jelzésnél elsőként indulhatnak. Ez csak azoknál a közlekedési lámpáknál lesz így, ahol az un. kerékpáros-felállókat felfestették.
Ezen fontosabb módosítások mellett a biciklis közlekedésben bevezettek négy sebességhatárt, többek között lakott területen kívül, ha a kerékpárt hajtó kerékpáros fejvédő sisakot visel, akkor 50 km/órával is hajthat, kerékpárúton viszont csak maximum 30 km/órával, ha járdán jelölték ki a biciklisek útvonalát, akkor csak 20-szal.
Újdonság a „nyitott kerékpársáv" fogalma is, amelyet az úttest két oldalán felfestett fehér színű szaggatott vonal jelez majd. Ezt szükség esetén, ha a szembe jövő járművek mellett történő elhaladás indokolttá teszi, más járművek is igénybe vehetik.
A biztonságot növelheti a kerékpárosok és a gyalogosok szempontjából, hogy a kanyarodó járművek vezetői számára elsőbbségadást ír elő a megújuló dokumentum. Ezen felül lehetővé válik a kerékpárutakon várakozó járművek elszállítása is.
Forrás: www.velo.hu
Hasonló cikkek
Kerékpár - keménynek ígérkezik az idei Tour de France
Kerékpár - litván győzelem a Tour de Hongrie harmadik szakaszán
Kerékpár - megkezdődött a Tour de Hongrie
Kerékpár - Rióba indultak bringával
19 hozzászólás
A felezővonal közelében több kerékpárost fognak elütni az biztos, akkor majd visszavonják ezt a hülyeséget.
Én maradok a "jobbratartási kötelezettségnél..."
Milyen jó, hogy olyan emberek hoznak törvényeket, akik csak hallomásból ismerik a kerékpárt.
A Balatoni körút kerékpárútjain a nyári időszakban igen ritkán lehet akár 20 km- es sebességgel közlekedni a sok sétáló nézelődő gyalogos miatt, illetve az út vonalvezetése miatt.
A Balatonfüred Tihany közötti szakaszon (igaz ez a legrégebbi) például szándékosan vannak forgalom lassító kanyarok.
Arról is elmélkedhetnének a kerékpárutak tervezői, hogy ahol a kerékpárutat csak egy keskeny zöldsáv választja el az úttesttől és ráadásul a kerékpárút szintje 30-50 cm-rel lejjebb van az úttestnél ott milyen kellemes kerékpározni a távolsági fényszórót használó járművekkel szemben.
A gépjárművezetők egy jelentős része egyszerűen nem vesz tudomást arról, hogy a kerékpárost zavarja a fényszóró.
Mindenesetre nagyon tudnám értékelni, hogy ha a legközelebbi balatonöszödi összejövetelre a párt és állami vezetők bringával mennének.
Hátha testközelből megtapasztalva a közlekedést jobb törvényeket alkotnának.
Nem is beszélve a burkolati hibákról ,csatorna- fedőkről ,amik miatt szintén necces a szorosan jobbra tartás !
Ha beljebb mész , az autósnak lassítania kell (ez már pozítív minden szempontból) ,és ki kell kerülnie......! !
És tényleg: a kerékpárutat meg kisajátították a gyalogosok. És nem értik, tényleg nem értik, hogy mi baj van avval, hogy ott sétafikálnak egy méterrel a járda mellett a bringaúton. Azt meg pláne nem értik, miért csapok hatalmasat a bringaút közepére frissen leparkolt autójuk elejére... De el szoktam nekik mondani, ha nem is azt, hogy hova rejtsék az autójukat, de azt igen, hogy hol szabad és hol nem szabad parkolni.
---
"Sajnos a kerékpárosok most is behajtanak az egyirányú utcába forgalommal szemben! Este, lámpa nélkül." Sőt! Kerékpár nélkül! az az igazán veszélyes! :)
Aki a felezővonalhoz közel akar bringázni azt nem elsodorni fogják,hanem telibe találják,főleg este.Én tudok az út szélén is bringázni és futni is...
Aki szorosan az út szélén hajt, az valóban szedheti össze gyorsan a dirib-darabjaira hullott bringáját, ha nem esett be egy autó alá ugyanazzal a lendülettel... (lásd hatalmas kátyuk, csatornafedők, úthibák, stb.).
Én azóta sem teszem ezt, mióta egy ilyen nagyon fantasztikus út legszélén haladva (ahova kedves autósaink nagyon szívesen dobálnak szemeteket is) valami olyasmit kapott fel a kerekem, ami kapásból szétvágta a csomagtartómon lévő biciklístáskát, benne műanyag tárgyat... És még szerencse, hogy ott volt a táska. Ha nem lett volna ott, el sem merem képzelni, hogy mi történt volna. Tehát ennyit az út legszélén haladásról...
Nekem az a mottóm,hogy gyalogosan és bringával inkább én vigyázzak,mivel én hamarabb meg tudok állni,mint egy autó. Aki nem ért velem egyet az közlekedjen az új szabály szerint és.......
"kombinat" én úgy folytatnám,hogy vállalja a következményeket,ha egy rutintalan sofőr nem figyel. Téged sajnos tényleg moderálni kell.... esetleg kicsit lapozz följebb az esti bringázással kapcsolatban mit írtál. Ki is bukott meg!? Én gyalogosan és bringával is megpróbálok magamra vigyázni,ha nem húzódom, amikor előznek és emiatt elütnek,akkor hivatkozhatok én a KRESZ-re.
Esetleg felhívnám a figyelmeded arra a nem csekély tényre,hogy minden forgalmi helyzetben "ELSŐBBSÉGED CSAK AKKOR VAN,HA AZT A TÖBBI KÖZLEKEDÉSBEN RÉSZTVEVŐ MEGADJA".
Futok, néha bringázok és vezetek is. Maximálisan megpróbálom tolerálni a "hülye bringásokat, motorosokat", mert akárhogy ragozzuk a dolgokat az autós tud a legjobban vigyázzni és ő a legvédettebb. A többiek sokkal sérülékenyebbek.
Én bizony nem szeretnék senkit még vétlenül sem elütni. Nem gondolom, hogy a szabálytalankodó, vagy a közlekedésben figyelmetlenül résztvevő jogos büntetése a baleset. Nekem jobban tetszik, hogy vigyázzunk egymásra, bocsi, de a "hülyékre" is, lehet hogy más nézőpontból mi vagyunk a "hülyék".
Futva meg egyértelműen mindíg szemben a forgalommal.
Futva könnyebb is,én is szoktam főúton futni autókkal szembe,de ilyenkor nem is az aszfalton futok,hanem kicsit mellette! De a bringa már nagyon kényes kérdés! 1 kérdés hogy mivel tekersz a főúton? Mert ha pl (ami a jó minősségű Magyar utakra lenne ajánlott) Terep gumis montain bike akkor elhiszem hogy le tudsz húzódni az össze vissza töredezett,kátyús út szélére,de ezt a műveletet nem ajánlanám egy vékony kerekes verseny bringával ,mert lehet hogy az autó kikerülne úgy is hogy nem húzódsz lejjeb de ha a vékony kereket megdobbja egy gödőr abból már biztos baleset lesz! Szóval a Magyar útjaink borzalmas minőségűek (sajnos) és a bringa utak meg kritikán aluliak!
Jut eszembe:Engem 2 x csaptak el! Egyik sem az én hibám volt! 3 éve egy pótos kamion húzta rám a pótkocsiját szánt szándékkal ,én jól összetörtem magam,ő meg gondolom jót nevetve tova haladt,meg semm állt! De a szomorú az hogy ott feküdtem az út szélén és egy autós sem állt meg segíteni!(fényes nappal volt nem sötétben)
A másik idén volt akkor csak a bringámat törték össze hátulról belém jöttek,mert épp hátrafordult a vezető az utasához és nem figyelt előre!(még szerencse lassan gurultunk mert dugó volt!
És rengeteg olyan példát tudok mondani amikor szabályosan közlekedek elmegy mellettem az autós a dudálás és az anyukázás az alap,de volt olyan is amikor mellénk állt és poénosnak tartotta dirrekt mosni a szélvédőt ami az arcunkba csapódott,vagy épp kiöntöttek vagy dobtak ránk valamit! Na erre hogy vigyáznál?? Ez ellen hogy lehet tenni?? Van egy megoldás! Ne menj ki bringázni!
----_\<,
--(_)/(_)_________
__ ___ ___ __
________________
'A gépjárművezető nem ellenség, a közúti közlekedés nem háború, ebből következően a helyváltoztatás nem túlélési gyakorlat!'
Még több címke
Ironman edzésterv kezdőknek: 9-20. hét 1
Első 5 kilométerem 498
Első 5 kilométerem 498
Első 5 kilométerem 498