Szeptember végén jelent meg az az EU-s irányelv, mely szerint minden új autót egy un. nappali menetlámpával (Daytime Running Lights - DRL) kell felszerelni, amely automatikusan bekapcsol, ahogy a jármű elindul, függetlenül a napszaktól illetve a látási viszonyoktól. Az új autókra és kisebb teherautókra 2011 február 7-től, a buszokra és nagyobb teherautókra, kamionokra 2012 augusztusától írja elő kötelezően a jogszabály az ilyen, automatikusan bekapcsoló világítást. A 2011 előtt gyártott autókba nem kell beszerelni az újfajta világítást. Az irányelvben foglaltakat 2009 október 15-ig minden tagországnak be kell építenie saját jogszabályai közé.

A DRL nem helyettesíti majd a tompított fényszórót, hanem új, enyhébb fényű lámpa lesz, amit a megszokott világítás mellé szerelnek be. Ha a sofőr sötétedéskor felkapcsolja a tompítottat, a DRL automatikusan kialszik majd.

Az EU az új szabályozással a közlekedés biztonságát szeretné növelni, számításaik szerint a folyamatos kivilágítás akár 2000 életet is megmenthet évente. Néhány európai kerékpáros szervezet jelezte, ők nem értenek egyet a jogszabállyal. A szervezetek képviselői szerint nincs bizonyíték arra, hogy a kerékpárosok biztonsága javul majd a kivilágított járművek mellett. Sőt, szerintük a kivilágítva közlekedő gépjárművek miatt egyfajta "vizuális sötétedés" következik majd be az utakon, azaz a legkiszolgáltatottabb közlekedők (kerékpárosoknak, gyalogosok) még kevésbé lesznek észrevehetőek. A gépkocsivezetők pedig hamar hozzá fognak szokni, hogy a lámpákat figyeljék az utakon, az emberek helyett. A jogszabályt egyébként az európai motorkerékpáros szövetség sem támogatja, ők is a motorosok láthatóságának csökkenésétől tartanak.

Forrás: http://www.bikeradar.com/; http://www.euractiv.com/
Képek: http://www.daytime-running-lights.com/