Megújul az Edzésonline! Az új oldalakat és funkciókat elérheted ha ide kattintasz!

Már 53 898 240 km-t sportoltatok
Mindhalálig Blue(s)

Futás és kocogás

Blue | 2012-07-14 14:43:39 | 15 hozzászólás

Szerintem a kocogás nem szitokszó,hanem a futás kezdete.Ami fontos,hogy ne csapjuk be magunkat azzal hogy hol tartunk!Egy kisbaba sem kezd el járni egyik pillanatról a másikra,egy folyamatos fejlődés van,megkapaszkodik tárgyakban,megpróbálja felhúzni magát ülő helyzetből álló helyzetbe,majd ott remegő lábakkal megpróbálja megtartani magát,majd szülői segítséggel megteszi az első lépéseit és utána egyedül is elkezd járni és az első önnálló csetlő botló lépésekből ahogy egyre többet gyakorol születik meg a járás.

Ha valaki elkezd futni akkor kocogással kezd,én is így kezdtem és szerintem mindenki itt csak különböző életkorokban volt ez a kezdés.Ezt szerintem nem szégyelni kell mert minden itt kezdődött el,az első edzések,a margitszigeti külső kör első végigkocogása egyben,és utána az 1 körök monoton kilométerei amiket az idő mostanra megszépített,40 perc,35 perc majd 30 perc alatti szigeti kör,majd sok száz kili edzés után két margitszigeti kör.A sok sok kocogó edzés után elérsz egy olyan állapotra vagy tempóra ahol a sebesség és a kényelem egyensúlyba kerül,a lábaid lazák lesznek,a szív egyenletesen pumpálja ez erőt a testedbe,úgy érzed a körületted lévő világ kitágul,az érzékszerveid sokkal jobban müködnek,és úgy érzed hogy ki tudnál futni a világból ezzel a tempóval.Ezt hívja a tudomány boldogsághormonos állapotnak,nos ha ezt eléri szerintem a kocogó,az ad neki új és új lendületet ahhoz hogy még több edzéssel futóvá váljon.

Így ha valaki újonnan kezdőként csatlakozik az Edzésonline sportolói közösségéhez én azt fogom neki javasolni hogy ne fusson,hanem kocogjon,mert így marad sokáig köztünk! :) Üdv minden kezdőnek a fedélzeten! :)

15 hozzászólás

Blue 4301 napja
Blue képe

Na,átjöttem ide mert igaza van stojesznek! :) Úgy is sok az öncélú troll az üzenőfalon,akiknek ha 100x magyarázod el hogy az üzenőfal nem arra való hogy üzenj valakinek,hanem arra hogy üzenj mindenkinek ha olyan híred van. :)

Orbea Orca:köszönet,ezt írom én is,de látod,hogy mekkorra sértődések vannak itt,hogy ő nem kocog,ő fut!és különben is kikéri magának. :) Pedig a kocogás jó. :)

lacika76:igen,de a legtöbben kizsigerelik magukat mert rögtön 4 percesbe szeretnének futni,sérülnek,kudarcélményük lesz,abbahagyják...Sőt,érdemes megnézni egy félmaraton,maraton mezőnyének végét is,akik végigszenvedik az edzetlenségük,a felkészületlenségük miatt.

krisz86:mindenki ment már lassan,és sok évnyi futás után elkerülhetetlen a sérülés,na ilyenkor újra előlről kezded az építkezést,persze itt már vannak alapok amire gyorsan lehet építkezni...

tazvagyok:nem tudom,ki az a DagadtKöcsög,de akkorra túlsúllyal nem is szabadna futni,kocogni mert szétcseszi a láb ízület és porcrendszerét,ezt meg kellenne neki is mondania valakinek,de látod,erről próbálok beszélni,hogy becsapjuk magunkat és ezzel tönkre is teszi magát az ismerősöd is.Ha továbbra is ilyen túlsúllyal fut vagy kocog,akkor néhány évet még elkocoghat és utána még a sétálás is nehezére fog esni...

Nem egyszerűbb lenne,most sétálnia,túráznia,fokozatosan edzeni és súlyt leadni és ha nincs túlsúlya akkor elkezdeni kocogni sok évtizeden át?

 

don amigo 4301 napja
don amigo képe

Ma délután Hortobágyon szerintem sokan átértékelték a futás és a kocogás fogalmát.Sőt a sétáét is.

Mindenki olyan tempóban menjen,ami számára jólesik.Én nem tudok gyorsan futni,de azért még futónak tartom magam :)

torolt_12 4300 napja
torolt_12 képe

Szia!

Nekem a hozzászólásoddal az volt a bajom, hogy olyan hangnemben irtál, mintha valami kőbe vésett "törvényről" lenne szó. A kifejezés: elfogadott. Mégis hol? Korábban elkövettem egy hibát: meg akartam mondani a tutit... Most Te tettél hasonlót. szerintem...

Nagy hibának tartom az efféle számszerüsitést. Nem "elfogadott" és nem törvénybe vésett sem a 10km/h, sem a 8 km/h... Mindez semmi másra nem jó, mint szétválasztani, határt húzni, rangsorolni a sporttársakat, akinek nagy része kikapcsolódás, szabadidős tevékenység és nem hivatás szinten üzi. Az erre érzékenyebbek idegrendszerében ez kisebbségi érzést vált ki, emiatt túl erősen kezd edzeni, hogy beérje a számokat, sérülésbe hajszolja magát. Van itt ember, akivel napi szinten veszekszem, mert kezdtetben kéretlenül is nyomta nekem azokat a terveket, melyekbe lesérült... Edzésleirásaiból sok helyen ordit a nagyképüség, de úgy érzem, hogy valójában védekezési reakció a részéről a kocogós-futós besorolás ellen... Blogjai tele vannak fájdalmakkal, sérülésekkel.

Nem mondanám, hogy 8.5 éve sportolok, inkább nyolc és fél éve váltottam életmódot... Először aerobic-spinning, sokáig rendszeres kocogás, majd futásnak neveztem tavalyi 2100 km és heti 40-50 kilométer után... Én csak egy vagyok a sok közül, de másoknál is láttam hasonló "pályafutást", mint az enyém.

Másnak is leirtam: mikor kocogtam, sem időt, sem távot nem mértem-kijelöltem saroktól sarokig, ahol úgy éreztem, hogy menni fog, majd újabb és újabb kerülőkkel toldottam meg-heti 3-4 alkalom volt nem kifulladósan. Majd ment minden másnap... utána mértem le, 6.8 kili volt... Majd újabb toldás kerülővel-stopper még sehol, az később jött be.

 

lbtibsz 4300 napja
lbtibsz képe

Ma késő délütán "edzettem". Van egy 15 km-es standard pályám, 7,5 km oda, és 7,5 km vissza. Nagyjából sík, de odafelé kicsit emelkedik, vissza - értelemszerűen - inkább lejt. Így aztán kocogtam 7,5 km-t (6:02 km/percben) "oda", vissza pedig futottam 7,5 km-t (5:44 perc/km-ben). Vagy futottam 15 km-t 5:53-ban? Hm. Ezen most agyalhatok. :)

ORBEA ORCA 4300 napja
ORBEA ORCA képe

Blue,igazad van,sok minden nem az üzenőfalra való.

Nem olvastam vissza napokra ki mit írt,és egyáltalán öncélúan ki kezdte az egész témát.

Ez a futás-kocogás vita/???/,meg az amatőr-élsportoló téma meg vicc....

Én is amatőr szinten sportolok,és versenyzek a magyar mezőnyben akár az igazolt elitekkel,vagy épp válogatottakkal,és ha jól akarok szerepelni akkor úgy kell menjek,mint ők.

Ha valakit zavar az,hogy elbontják a célt,amire beérne egy versenyen az edzen többet először,és akkor menjen el,amikor képes legalább egy átlagos adottságokkal rendelkező ember 1-2 éves rendszeres edzésével elérhető edzettségi szintet elérni,és így valahol a nagy középmezőnyben megérkezni.

Én az üzenőfalon csak egy véleményt írtam hozzá a futás-kocogás témához,ami talán némileg közérdekűbb.

21 éve vagyok gyakorló edző,és akaik hozzám jártak mindig inkább a kicsit alul edzettség irányába igyekeztem irányítani,nem pedig a rendszeres túledzés,túlvállalás felé.

Futás vagy kocogás....

Én nem tudok gyorsan futni,de szoktam 4p30 környékén futni,és előfordul az is,hogy 6p felett megyek ugyanazon a körön,ami talán már kocogás.

Bringával ha kell tudok menni 40 feletti átlagokat akár egyedül is,de ma pld alig 28-al mentünk 3-an egy kört.

Én ezt hiányolom sokaknál.A lassú futások,kocogások nem válthatóak ki csak gyors futásokkal egy szűk tartományban.

Ha nem tud valaki jelentősen javítani a tempósabb futásokhoz tartozó pulzusán akár évek alatt sem,akkor inkább térjen vissza a kocogáshoz hosszabb távokon,vagy akár csak a tempósabb sétához emelkedős terepen,és így új alapokkal jobb kapilláris rendszerrel,oxigén felvevő képességgel fog rendelkezni.

Gandi 4300 napja
Gandi képe

Blue, igazad van a leírtakban, csak ez a számszerűsítés tényleg egy szerencsétlen megközelítés, ezért félreértik, vagy nem azt értik, amit írni akartál...

Erről amúgy eszembe jutott, hogy néhány éve a szigeten összetalálkoztam egy futó ismerősömmel, és ha már összefutottunk együtt akartunk edzeni, de én nem tudtam tartósan 4:50 alatt "futni", ő viszont képtelen volt 4:50-nél lassabban "kocogni", úgyhogy fél szigetkör után elváltunk, inkább egy sör mellett beszélgettünk :-)

Ezek a sebesség zónák annyira egyénenként változnak, hogy az ilyen kategorizálástól szerintem nem árt óvakodni. Én inkább azt szoktam javasolni a kezdő ismerőseimnek, hogy úgy fusson/kocogjon, hogy tudjon közben beszélgetni....

Mamba 4299 napja
Mamba képe

Teljesen igazad van Blue. Tudjátok, hogy én is így zúztam szét magam, feleslegesen. A baj csak az, hogy az ilyen tipusú intelmekre senki sem hallgat. Azt nem tudom, hogy én hallgattam volna-e, talán igen, talán nem. Én azt mondtam, úgy emlékszem, senki nem szólt. Mások azt mondják, pedig ők szóltak. Ez azért van, mert nem hallottam meg. :) Mert boldog voltam. És ilyenkor gyakran hülye az ember. Azért Blue, te is ismered ezt az érzést. :o) Tudod, miről beszélek.

De jó, hogy leírtad, mert ez kell. Ha minden 10. ember komolyan veszi, akkor megmentettél egy térdet, egy bokát, vagy többet... Képzeld! Én pont most szántam rá magam újra a kocogásra. Most, hogy a fő profil megváltozott, és a futás egy általános kondícionáló edzés lett, amolyan szinten tartás, keringés karbantartás. :) Jövő héten felköltözök Óbudára, karnyújtásnyira a szigettől és a hegyektől. Már feltérképeztem a közeli túrista ösvényeket. Kocogni szeretnék, úgy hogy örömöm legyen benne. A legjobb az egyébként, ha az ember ,,észrevétlen" futni kezd. :o))

Amúgy tényleg moci a hangvételed mostanság Blue. :) De én akkor is seretlek. :)

Blue 4299 napja
Blue képe

Köszönet a visszajelzésekért! :)

Nem vagyok morci,csak inkább próbálok elmélyülni dolgokban,kitől is hallottam ezt már Mamba? :)

Ami miatt elkezdtem írni és beírni,mert nem vagyok  nagy üzenőfalra beíró,az saját nem futós tapasztalat,nem nagyon meséltem róla,de kiskoromban néhány évesen bedobtak a vízbe,úgy hogy nem tudtam úszni,merültem,nyeltem,pánikoltam,azt sem tudom,hogy hogyan értem ki a vízből,még amikor a parton voltam akkor is remegtem,és ez az élmény sokáig meghatározta a vízzel való kapcsolatomat,Gondolom,ez sem jó kezdésnek minősül,pedig aki bedobott mint felnőtt,azt hitte hogy így tanulok meg úszni. :) Hát nem,majd 25 év múlva sikerült csak.

A másik példa,az saját testvérem futás próbálkozása,akkor már jó néhány éve futottam,kitalálták a barátnőjével hogy elmennek este itt az utcákban mozogni,valami okos emberke mondta nekik,hogy fussanak így első edzésre keményen és erőből,megtették,a testvérem utána 3 napig az ágyat nyomta és azóta nem futott,helyette csinál minden mást,csak ne kelljen futnia.

Na,ezek azok a kellemetlen élmények amiket szerettem volna jelezni felvetésembe.

Sok időra nyúlik vissza a futás és a futás történelme,én is most kezdek kicsit jobban belemerülni,és szerintem nem véletlen hogy ezt a határt és megkülönböztetést kitalálták évtizedekkel ezelőtt,lehet hogy sokkal előrébb járnak mint mi és okosabban kocognak,futnak,sportolnak mint mi.

Én azt tanultam meg itt is és az életbe is,hogy az okosabbtól,tapasztaltabbtól,rutinosabbtól sosem szégyen tanulni,így minden versenyen és tapasztalt futók általi beírásokon gyűjtöm az általam felhasználhatónak vélt tapasztalatokat. :) 

Mamba 4299 napja
Mamba képe

Basszus jó rég nem láttalak, ha nem ismerek rád! :o) Nirvana megvolt már? :o)) Na csak hülyülök.... :o) Furcsa tőled ilyeneket olvasni. Azért mi régebbről ismerjük már egymást. Jól megöregedhettem. :DD

Jó futást Blue! Talán gyakrabban összefutunk majd a szigeten. :) kacsintós...

torolt_12 4299 napja
torolt_12 képe

Nem szükséges itt határ és megkülönböztetés, mert jó, hogy mindannyian amatőrök vagyunk, de van, akinek szabadidős tevékenysége több más is akad a futás/kocogás mellett, van, akinek az egyetlen... Totál feleslegesen méricskélünk bárkit a másikhoz, meg magunkat másokhoz, és számokhoz.

 

Az meg végképp nem értem, hogy miért kell csuklóból letrollozni embereket, akik nemrég regisztráltak és még nem tapasztalták ki, hogy egy ilyen oldalon mi a módi... Mert ugye emlitésre kerültek az "öncélú trollok" többes számban... Pár lapot visszanéztem a falon, de nem láttam egyet sem. Amikor épp nem zajlanak az események, akkor pang az üzenőfal, vannak,akik poénkodva beszélgetnek. Ők is trollok ezek szerint.

stojesz 4298 napja
stojesz képe

Köszi :-)

Monique: fogalmam sincs mikor kezdtem el magam futónak érezni. Viszonylag gyorsan fejlődtem és gyorsultam már az elején. Mondjuk be is vállaltam erős lépéseket (7 hónap után 51 kilis jótifuti). Szóval volt benne "áldozat" is, hogy hamar futó lehessek.

Most inkább az a bajom, hogy nevezhetem-e magam triatlonistának az évi 1-2 versenyemmel :-)

holovacz 4036 napja
holovacz képe

Szia, csak most olvastam ezt a blogot, de nekem per pill pont jól jött, mert egyelőre én inkább kocogok, mint futok... az elején picit próbáltam erőltetni, aztán rájöttem, hogy jobban érzem magam, ha csak kocogok, legalábbis egyelőre... főleg, hogy úgy elég hosszú távokat képes vagyok megtenni, már magamhoz képest ... ki tudja, lehet, hogy sohasem leszek 'gyors' futó, de különösebben nem zavar, mert volt egy pont, amikor majdnem elkezdtem megutálni az egészet, annyira lassúnak éreztem magam... aztán elgondolkodtam, hogy el kéne dönteni, szeretnék-e futni/kocogni a saját örömömre, vagy kínzom magam a jobb időeredményért idő előtt és elmegy a kedvem az egésztől... az előbbit választottam... és jól tettem, mert azóta az időm is javult, és ugyanúgy élvezem, mint a legelején... szóval sztem sok igazság van abban, amit leírtál, nekem meg jólesett most olvasni, mert megerősített... Köszi!

holovacz 2966 napja
holovacz képe

... és még mindig kocogok... .D :D :D :D :D

Blue 2965 napja
Blue képe

Van aki képtelen a fejlődésre! :P

Különben meg csak altatsz,és ha sebességre vágysz akkor felpattansz a seprűnyélre és ihajj csuhajj. :)))

holovacz 2965 napja
holovacz képe

Ugyan, még csak bő 1000 nap telt el a legutóbbi hsz-em óta... jó munkához idő kell, nem szeretek kapkodni ... ebből még bármi lehet... :D :D :D

Hozzászólás írásához be kell jelentkezned!
2017-06 hó (1 bejegyzés)
2016-08 hó (1 bejegyzés)
2014-01 hó (1 bejegyzés)
2013-12 hó (1 bejegyzés)
2013-11 hó (1 bejegyzés)
2013-06 hó (2 bejegyzés)
2013-05 hó (1 bejegyzés)
2012-07 hó (1 bejegyzés)
2012-06 hó (1 bejegyzés)
2012-04 hó (1 bejegyzés)
2011-05 hó (1 bejegyzés)